KURUMSAL Kurucumuz Eğitim Felsefesi Yönetim Kadrosu BUEK İş Ortaklığı İnsan Kaynakları EĞİTİM ÖĞRETİM Okul Öncesi İlkokul Ortaokul Lise OKULLARIMIZ YENİ KAMPÜSLER UĞURLU OLMAK Sorularla Uğur Okulları Uğur'da Sorumlu Üretim ve Tüketim Programı Uğur Makes You Global - U Makes U Global U Mag Newsletter Uğur Sınava Hazırlık Merkezi Eğitime Teknolojik Destek Uğur International U-Tigers Club U Store Duyurular ve Haberler Basın Odası Blog İnsan Kaynakları Bize Ulaşın Tanıtım Filmi

Pandemi Sonrası Okula Dönüş: Psikolojik ve Akademik Uyum İçin Neler Yapılabilir?

24/08/2021 - Uğur Okulları

Yeni eğitim öğretim dönemine, geçen yılın aksine bu kez yüz yüze başlamaya hazırlanıyoruz. Dünya olarak yaşadığımız pandemi sonrasında öğrencilerin, velilerin, öğretmenlerin eğitim ve öğretim şartlarına ve ortamlarına alışması ve pandemiden önceki döneme dönülmesi birtakım soruları da beraberinde getiriyor. 
Yapılan araştırmalar, bireylerin uyum süreçlerinin yaşadıkları ortamlarda kalıcı olmalarına bağlı olarak değiştiğini söylüyor. Tüm bu gelişmeleri baz aldığımızda, uzaktan eğitime alışıldığı gibi yeniden tüm kademelerde de yüz yüze süreçlere alışılacağının önü açılıyor. 
Yeni döneme uyum süreçlerinde nasıl davranmalıyım? Okulda yeterli önlemler alındı mı? Akademik uyum nasıl olacak? gibi birçok soruya gelin yazımızda birlikte yanıt arayalım. 

1. Psikolojik Sağlamlık Neden Önemli?

Pandemi dönemleri ile birlikte evde kaldığımız süre boyunca en büyük gücümüz psikolojik sağlamlıktır. Psikolojik sağlamlık becerileri, belirsizliğin hakim olduğu, çocuklarımızın stres belirtilerine toleransının artmasına ve kaygılandıkları durumla barışabilmelerine yardımcı olan bir güç. Özgürlüğümüzün kısıtlanması bizleri fazla etkilemese bile Z ve Alfa Kuşağı isimlerini verdiğimiz çocuklarımızı farklı boyutlarda etkiliyor. Yapılması gereken önemli noktalardan biri çocuğumuzun verdiği tepkilerin; «Ne zaman ve hangi şekillerde, hangi konulara ve neye tepki veriyor?» soruları ile kendi zihinlerinizde düşünmenizdir. Çocuğunuza verdiğiniz tepkiye düşünmeden karşılık verdiğimiz zaman bu kez de iletişim engeli ve yaşanan travmatik durumun tetiklenmesine yol açılıyor. 
Bu bağlamda çocuklarımız bu süreci güçlü ya da duygusal şekillerde, kaygı ve stres yoğunluğunun artması ya da tamamen hiçbir şey olmuyormuş gibi tepkiler vererek atlatmış geçirmiş olabilirler. Bu süreçte çocuklarımızın verdiği tepkiler öğrenilebilir ve yönetilebilirdir. 

Psikolojik Sağlamlığı Güçlendirmek İçin Neler Yapılmalı?

  • Başkalarına Yardım Etme ve Şefkat Duygusunu Keşfetme
  • Günlük Rutinler ve Planlamalar Oluşturma
  • Gelecek İçin İyimser ve Umutlu Olma
  • Sağlıklı Düşünceler Kurmaya Teşvik Etme
  • Kendisini Keşfetmesine Olanak Tanıma
  • Küçük Hedefler Belirleyerek İlerleme
  • Fiziksel Egzersiz Yapma
  • Uyku Planlamasına Özen Gösterme
  • Fiziksel Bakımını Kendisinin Üstlenmesini Sağlama

2. Kriz ve Kriz Durumları ile Başa Çıkma

Kriz; ani ve beklenmedik bir olay ya da duruma bağlı olarak ortaya çıkan, bireyin başa çıkma becerilerini geçici olarak yetersiz kılan, yoğun bir belirsizliğin yaşandığı, karmaşık bir durumu ifade eder. İlk korona virüs vakası ile birlikte karşı karşıya kaldığımız bir kriz durumu ortaya çıkmıştır. Bu kriz durumları kayıplar, travmatik yaşantılara şahit olma gibi birçok olay ve durumla da tetiklenir. Sadece pandemi değil son günlerde yaşanılan yangın ve sel afetleri de birer kriz ve travmatik yaşantı unsurlarıdır. 

Kriz Durumlarında Verilen Tepkiler Nelerdir?

  • Bu dönemde korkularının yerinde olduğunu ve diğerlerinin de aynı şeyleri hissettiğini bilmek ister. 
  • Paylaşım istekleri artar. 
  • Uyku bozuklukları, iştahsızlık görülür.
  • Kurallara karşı gelme, sorumluluklarını yerine getirmeyi reddetmeler başlar.
  • Okulda uyum problemleri görülebilir.
  • Fiziksel problemler (baş ağrısı, karın ağrısı, mide bulantısı…), yalnız kalma isteği ve sosyal aktivitelerden uzaklaşma görülebilir.

Krizle Başa Çıkmak İçin Neler Yapılmalıdır?

  • Genellikle bize zararı olan ancak yarar diye gördüğümüz konulardan biri de saklamak veya uzaklaştırmaktır
  • Çocuklarınızın tepkilerine duyarlı olun. Geçiştirmeyin, onlarla konuşun.
  • Duygular önemlidir. Duygularının ifade edilmesini sağlayın.
  • Yangın, deprem, ölüm, korona virüs vb. durumları mutlaka bir yerden duyacaktır. Çok normal, paniğe kapılmayın.
  • Sosyal medya ve medya araçlarına aşırı derecede maruz bırakmayın. 
  • Kendi kaygınızı çocuğunuza yansıttığınız anda çocuğunuz sizin ebeveyniniz oluverir. Yüklerinizi yanlışlıkla yüklemeyin.
  • Oksijen maskenizi önce kendinize takın.

3. Okula Psikolojik Uyum Süreci

Okula uyum süreçleri, bazı noktalarda, bazı öğrencileri zorlayabilir. 

  • 1.5 yıl yani 18 aydır okula fiziken gitmeyen bir çocuğunuz olduğunu unutmayın.
  • Bu çocuklar 18 aydır neredeyse çoğunlukla ekran başındaydı. Sadece çocuklar da değil siz de ekran başındaydınız.
  • Bu çocuklar yazılı sınavlara girmediler. Not kaygıları da yoktu. 
  • Ekranın düğmesine basıp derse gelen çocuklar şimdi kahvaltı ve hazırlık gibi süreçlerle derse gelecekler. 

Okula Psikolojik Uyum İçin Neler Yapılmalıdır?

  • Süreci izleyin. İlk başta size iyi gelecektir. 
  • Bir süre davranışlarına ve tepkilerine karışmayın ancak duyarlı olun. 
  • Duygularını görün. 
  • Okula başlaması yönünde büyük beklentiler bak kaç yıl zaman sonra okula başlıyorsun beklentisi biraz gerebilir. 
  • Arkadaşlarıyla geçireceği vakitler önemlidir. Destekleyici konuşmalar yapabilirsiniz. (Zorlayıcı olmayın.)

4. Okula Akademik Uyum Süreci

Akademik uyum belki de en zorlanacağımız konulardan biri diyebiliriz. Buradaki geçişleri çok yumuşak ve normal şekilde yapmalısınız. Okulda öğretmenlerimize, evde ailelerimize ve her durumda psikolojik danışmanlarımıza önemli görevler düşüyor.

Okula Akademik Uyum İçin Neler Yapılmalıdır?

  • Kendini ölçmesine izin verin.
  • Uzaktan eğitimde kaleme kağıda uzak kalan çocuğunuza kalem tutmayı dahi öğretebiliriz. 
  • Küçük hedefler koyabilirsiniz.
  • Kolay ve zor dersler check list şeklinde listelenebilir.
  • Ders çalışma rutinleri belirlemek önemlidir. 
  • İlk sınavda yaptığı olumsuz sonuçlara gösterdiğiniz tepki diğerlerini de etkiler.
  • Yapamıyorum ve başarısızlık algısına izin vermeyin. 

Uyum Sorunlarına Nasıl Yaklaşmalıyım?

  • Çocuğunuza, okuluna zaman tanımasını sağlayın.
  • Bir üst kademe için onu sürekli alıştırın ve kendinizi yavaş yavaş geriye çekin.
  • Kriz durumlarını küçümsemeyin ve ne olduğunu anlamaya çalışın.
  • İstediklerini kurallar ve anlaşmalar dahilinde yeniden gözden geçirin.
  • Rutininizi bozmamaya özen gösterin.
  • Gelişim sorunları konusunda korkmayın, her şeyi ona da bırakmayın. Somut şekillerde konuşun ve gerekirse PDR Birimi ile iletişime geçin.
  • Yaşanan bir kayıp ve ayrılık sonrasında onu anlamaya çalışın.
  • Gelen bir başarısızlıkta her zaman yanında olduğunu gösterin.

5.Teknoloji Kullanımı

COVİD – 19 öncesinde teknoloji kullanımının yoğunluğu konusunda sorun yaşarken ve çocuklar teknoloji ile bu kadar içli dışlı olmuşken «Şimdi hangi yolları izleyebiliriz?» sorusuna yanıt arıyoruz.
Teknoloji Kullanımına Yönelik Öneriler

  • Eski rutinleri yavaş yavaş geriye getirin.
  • Kurallar ve anlaşma konuşmalarınızı yeniden planlayın.
  • Teknoloji kullanımını cihaz ve saat bazından sınırlandırın.
  • Kurallardan taviz vermeniz durumlarda telafiler isteyin. 
  • Okul – sosyal yaşam – teknoloji – aile ilişkileri konusunda dengelerden bahsedin. 
  • Ders çalışma esnasında odasında ihtiyacı yoksa teknolojik alet sokmayın. 

Yazının tüm hakları Uğur Okullarına aittir. Herhangi bir nedenle izinsiz kopyalanması, kullanılması yasaktır. 

#Eğitim #Teknoloji #Uzaktan Eğitim #Uğurlu Olmak #Gündem
Sizi Arayalım
×
Sizi Arayalım
Sizi Arayalım
×
Sizi Arayalım